חשיבותו של ניסן שהוא ראש
לכל החודשים ומלך עליהם. מצווה לקדש את חודש זה יותר מכל
שאר החודשים, לכן מכריזים עליו "לקדשו ברבים" בתפילת שבת
שהיא יום כינוס ואסיפה בבתי כנסת, על ידי קריאה זו בתורה והפטרה בנביא. יש גם תוספת
של קידוש במיוחד של חודש ניסן שמכריזים בפומבי יותר מלחודשים אחרים ומזכירים את חג
הפסח הקרוב ומכינים עצמם לעלות לרגל.
בחודש ניסן יש לקיים את מצוות עליה לרגל ומצוות כבוד
לבית יותר מבכל השנה ובכלל יש את ענין קריאת ההפטרה מספר יחזקאל.
זה חודש של גאולה, אין קורין גאולה אלא ליציאה מאפלה לאורה, זה
שלא ידע טעם שיעבוד מעולם, אינו טועם טעם של גאולה ועיקרה של גאולה – החרות הבאה
מתוך השיעבוד, שנאמר: אלמלא היו ישראל משועבדים, לא זכו
להיות בני חורין לעולם, וכשנשתעבדו – השיעבוד עצמו הוליד את הגאולה ומתוך החשכה
בקעה האורה ולא ממקום אחר. וכן אמרו חכמים: "אמרו ישראל לפני הקדוש ברוך הוא:
ריבונו של עולם, מתי אתה גואלנו? אמר הקדוש ברוך הוא: לכשתרדו במדרגה התחתונה –
אותה שעה אני גואל אתכם" הגאולה העתידה תהיה בוקעת ויוצאת מתוך החשכה, בשעה שכל ילד
יחרד לאמור, אפסה כל תקווה – והנה כבוד ה' עליך זרח. אימתי? בחודש ניסן שקבעו ה'
לגאולה לכל הדורות וכל אפלה וצרה שנראית לישראל בחודש זה, חזקה ובידוע שאינה אלא
ראשית צמיחת הגאולה. וכן אמרו חכמים במדרשם: החודש הזה לכם (תהילים ל"ג): עצת ה'
לעולם תעמוד - אשרי הגוי אשר ה' אלוקיו משבחר הקדוש ברוך הוא בעולמו קבע בו ראשי
חודשים ושנים (וזוהי עצת ה' לעולם תעמוד) וכשבחר ביעקב ובניו, קבע בו ראש חודש של
גאולה שבו נגאלו ישראל ממצרים ובו עתידיו להיגאל.
שלושה שמות לחודש זה: ראש חודשים, החודש הראשון וחודש האביב.
התורה קראה לו החודש הראשון כי הוא נמנה תמיד ראשון לכל חודשי השנה. חודש האביב
מפני שבו הצמח וכל חי פורח ומתחדש ובו ניתנים חיים ועושר בעולם. ניסן הוא שם בבלי
שהעלו ישראל איתם מבבל וגם הוא על שם האביב כי ניסן משורש ניצן, על שם הניצנים נראו
בארץ (שיר השירים ב'). החודש הזה הוא מקור הברכה והחיים לכל השנה. טלה על שם השה
לבית אבות שציוותה התורה לישראל להביא לקורבן פסח.
בראש חודש ניסן ניתן לשנות את תפיסת העולם ואת מהלך החיים לטובה.
הבורא הוא טוב ומיטיב. כל רצונו להטיב לנבראיו. כל גילוי של שליליות נובע מהאדם
ומהשפעתו על העולם או משום שהאנשים נכנעים לרצון לקבל לעצמו ומתעצלים להרחיב את כלי
הרוחני שלהם. גילוי האור בדין, מתקבל לכן עקב אי התאמת הכלי הקטן לאור הגדול שהבורא
משפיע בטובו האינסופי על העולם. כל מי שטוען שרצון הבורא להזיק לנבראיו ואין זה
משנה אם הוא רב חשוב או אפיפיור – כופר בעיקר ומפיץ שקרים שמקורם אך ורק במודעות
שלו.
המסמך הכתוב הראשון בהיסטוריה העוסק בחקר גרמי השמיים הוא ספר
היצירה שכתב אברהם אבינו. בספר זה כתוב: "המליך אות ה' וקשר לו כתר וצר בו טלה
בעולם וניסן בשנה ויד ימין בנפש זכר ונקבה". האות ה' היא של מזל טלה וחודש ניסן.
האות ה' מאפשרת לחולל ניסים ולהשליט את כוח המחשבה והרוח על החומר. זו האנרגיה
שאפשרה את יציאת מצרים, עשר המכות וחציית ים סוף וגם האנרגיה שאפשרה לשרה להרות
וללדת את יצחק על אף שהיתה כבר בת 90.
כל ט"ו בניסן, בליל הסדר, ניתנת לנו ההזדמנות להשליט סדר בחיינו
למשך כל השנה. התמכרות לרצון לקבל לעצמו הוא שורש הגלות. בט"ו בניסן מתגלה כוח
המאפשר לקרוע את כבלי ההתמכרות, לבנות כלי רוחני שלם מן היסוד, מהכלי הרוחני השלם
ולהתחבר לכוח של חיים, לבריאות ולהצלחה, חשוב להתנקות מטינה ולטפח במקומה התחשבות
בזולת, אהבה ונתינה, עלינו להביא שלום לכל מקום ולסיים סכסוכים, חובתנו להדליק את
האור, לסיים את הסבל, לשנות את פרי העולם ולהביא שלום.
בהצלחה ! |